سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آغاز حکمت، ترک لذّتها و پایان آن، نفرت از چیزهای گذراست . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 88 اردیبهشت 10 , ساعت 12:0 صبح

مهمترین محصول حاجی آباد خرماست بهترین نوع خرمای آن معروف به قصب میباشد خرمای معروف به کرمانی ،خرک وخدشکن در رتبه های بعدی هستند .البته نهالهای مرغوب بمی ومانند آن هم در سالهای اخیر به عمل آمده.

تنوع خرما ها از نظر رنگ ،طعم واندازه بسیار زیاد است .مثلا نوعی خرمای ریز وجود دارد که بدون اینکه زرد یا قرمز شود از همان حالت سبزی وکالی تبدیل به خرمای رسیده می شود ما به آن سوزو می گفتیم .خرمای خرک معموملا بعد از رسیدن خشک می شود وبرای مدت طولانی بدون هزینه نگهداری می ماند .نوعی خرمای ریز زرد رنگ هم همین خاصیت رادارد. نوعی خرما دیدم که با کمی کشیدن از خوشه جدا می شد وهسته آن باقی می ماند.نوعی در درون آن آوند چوبی بود که هنگام خوردن  زیر دندان ها احساس می شد نظیر گلابی..

از نظر طعم هم که حلوای تن تنانی است که تا نخوری ندانی... ازنظر اندازه قصب گرد ودر شت،کرمانی ها معمولا دراز وکشیده ورطب گونه،خرک دراز ،خدشکن میانه ،نه کشیده ونه ریز. خرماهای بلیس بنداز که ریز نقلی اند واگرچه مایه خنده شده ولی خیلی خوشمزه است .از هرچه بگذریم خرمای نوبر واقعا حال می ده یادش بخیر دوران کودکی که تلاش می کردیم اولین خرما امسالی را ما بخوریم وجلوی بچه هاقیافه بگیریم.

بادام، پرتقال، انار، انجیر، عناب، پسته،  زیتون، توت و سنجد از درختانی است که در حاجی آباد جواب داده وبا این آب وهوا سازگار است

انواع سبزی  حاجی آباد بسیار ترد است .باقلا ، جو گندم، خیاروخربزه وهندوانه، شلغم وچغندر، آفتاب گردان وزردک، گوجه وبادمجان هم در این خاک کم و بیش به عمل می آید...

شما تکمیل کنید.. 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ