سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، همنشین نیکویی برای ایمان است . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 98 فروردین 26 , ساعت 8:36 عصر

 

1.      عن زیدِ الشَّحام قال سمعتُ ابا عبدِ اللهِ علیه السلام یقول: إحذروا سَطَواتِ اللهِ باللیلِ و النهارِ فقلت: وما سَطَواتِ اللهِ عز وجل ؟ قال: أخذُه علی المعاصی. وسایل الشیعه کتاب جهاد با نفس حدیث236. زید شحام می گوید ازامام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: از سختگیری های خداوند در شب و روز بپرهیزید. پرسیدم سختگیری های خداوند چیست: فرمود اینکه خداوند (جان) بنده اش را در حال معصیت بگیرد.

2.       عن ابی عبد الله علیه السلام فی قول الله عزوجل إصبروا وصابروا و رابطوا «آل عمران200» قال: إصبروا علی الفرائض و صابروا علی المصائب و رابطوا علی الائمه. همان237.  از امام صادق علیه السلام درمورد این آیه که صبر کنید ویکدیگر را به صبر سفارش کنید و به یکدیگر بپیوندید نقل شده که فرمودند: صبر کنید بر انجام واجبات، یکدیگر را به صبر سفارش کنید در مصیبت ها و بر محور ائمه به یکدیگر بپیوندید.

3.      امیر المومنین :لایَعْدمُ الصّبورُ الظَّفَرَ و إنْ طالَ به الزَّمانُ. همان 251. امیرمومنان علیه السلام فرمودند: کسی که صبر کند پیروز خواهد شد اگر چه زمان طولانی بر او بگذرد.

4.      امیر المومنین علیه لسلام: اولُ عِوَضِ الحلیمِ مِن حِلمِهِ أنَّ الناسَ أنصارُه علی الجاهلِ. همان 267. اولین عوضی که به انسان بردبار ( در منازعه) می دهند این است که مردم یاور او خواهند شد بر علیه جاهل(طرف دیگر دعوا که زبان به بدگویی گشوده است)

5.      عن ابی عبد الله علیه السلام عن آبائه علیهم السلامنَّ مِن التّواضعِ أن یَرضیَ المَجلسَ دونَ المجلسِ و أنْ یُسَلِّمَ علی مَن یَلقی وأن یَترُکَ المِراءَ و إن کان مُحِقاً ولا تُحِبَّ أن تُحمَد علی التّقوی. همان 293. امام صادق علیه السلام از پدران بزرگوارشان نقل کردند که از تواضع این است که در محل نشستن در مجالس جای خاصی برایش مهم نباشد و به هرکس برسد سلام کند و جدل را ترک کند ولو حق با او باشد و دوست نداشته باشی تو را به خاطر تقوی و پرهیزگاری ستایش کنند.

6.      ابو عبد الله علیه السلام:اُطلبوا العلمَ و تَزَیَّنوا معه بالحلمِ و الوَقارِ و تواضعوا لِمن تُعَلِّمونَه العلمَ و تواضَعوا لِمن طَلَبتم منه العلمَ ولا تکونوا علماءَ جَبّارینَ فیَذهبَ باطلُکم بحقِکم.همان295

امام صادق علیه السلام فرمود: دانش بجویید و همراه با علم خود را با وقار و بردباری زینت دهید وبرای کسی که به او علم می آموزید یا از او علم می آموزید تواضع کنید وعالمان متکبر نباشید که باطلتان(عملتان) حقتان ( حرف حقتان)را هم از بین ببرد.

www.ghalh.parsiblog.com



لیست کل یادداشت های این وبلاگ