سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چشمها پیش قراولان دلهایند . [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 99 اسفند 1 , ساعت 9:43 عصر

شبهه 26

 

اگر‌ کسی‌ توی این دنیا‌ به‌ ما ظلمی‌ کنه‌‌ مثلا‌ یک آسیب‌ جسمی‌ بهمون‌ بزنه‌،اگر‌ توی قیامت‌ خدا‌ عذابش‌ بکنه‌ بخاطر‌ این‌ کار‌، چه سودی‌ برای‌ ما‌ داره؟و چجوری‌ جبران‌ میشه؟

 

پاسخ:

اشتباه شما اینجاست که عذاب ظالم را، عوض ظلمی به حساب آورده اید که در حق شما انجام داده و گمان کرده اید شما هیچ بهره ای نمیبرید جز عذاب شدن شخص ظالم که آن هم سودی برای شما ندارد! و گویا عذاب ظالم را در عوض پاداش خودتان تصور کرده اید حال آنکه اینگونه نیست! برای واضح شدن مطلب به نکته زیر توجه کنید:

 

براساس آیات و روایات، شیعه قائل به تجسم اعمال است به این معنا که کارهای نیک انسان در آن دنیا به صورت نعمت های بهشتی نمود پیدا میکند و کارهای بد نیز به صورت عذاب های مختلف نمود پیدا میکنند، از اینرو عذاب آن شخص ظالم نتیجه مستقیم اعمال اوست و در واقع لطمه ای که به شما میزند همین لطمه در قیامت بصورت عذاب ظاهر میشود و قرار نیست با عذاب او چیزی به شما برسد.

 

اما آسیبی که شما در این دنیا از آن ظالم دیده اید به دو گونه جبران میشود:

 یکی اینکه بر اساس روایات در روز قیامت شخص مظلوم جلوی ظالم را گرفته و خداوند در ازای ظلمی که شخص ظالم انجام داده از نیکی های او گرفته و به شخص مظلوم می دهد و اگر نیکی های او تمام شود از بدی های مظلوم به شخص ظالم داده خواهد شد.

 گونه دیگر این است که شما در برابر ظلم او دچار درد و رنج شده اید و سختی کشیده اید و چه بسا خداوند در برابر این صبر و  سختی که کشیدید پاداش صبر شما را نیز جداگانه بدهد.

 

البته ناگفته نماند خیلی ها بخاطر ظلمی که مرتکب میشوند در همین دنیا هم عقاب میشوند و همه اش موکول به آخرت نیست.

??#محمدمهدی_فریدونی



لیست کل یادداشت های این وبلاگ