سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه حکیمی برای رهنمایی نیافت، هلاگ گشت . [امام زین العابدین علیه السلام]
 
چهارشنبه 99 اسفند 13 , ساعت 8:59 عصر

https://eitaa.com/antishobhe313mmf/46

شبهه 39

اگر اسلام دین کاملی بود چرا حکم عبد و کنیز گرفتن را تائید کرد؟

 

پاسخ:

اول: از سوال پیداست که شما اطلاعات صحیحی از عبد و کنیز ندارید و گمان کرده اید عبد و کنیز مردان و زنان بی گناه و آزادی بوده اند که بدون هیچ دلیلی در اسلام توسط مسلمانان به بردگی گرفته شده اند حال آنکه اینگونه نبوده است بلکه عبدها و کنیزها کسانی بودند که در حال جنگ با مسلمانان بوده و در کشتن مسلمانان مشارکت داشته اند و بعد اسیر میشدند.

 

دوم: برای اینکه با این حکم انسانی و مترقی اسلام آگاه شویم، باید این حکم بردگی را با سایر ملت ها مقایسه کنیم که آنان در مقابل چه برخوردی با اسیرانی جنگی می کردند؟ آیا غیر از این بود که در زمانی که مسلمانان اسیران جنگی را به عنوان برده می گرفتند سایر ملت ها و حکومت ها و امپراطوری ها پس از شکنجه فراوان آنان را میکشتند و کم نبودن بردگانی که بی رحمانه زیر شکنجه آنها جان میدادند.

 

سوم: کسی که اسیر میشد از این چند حالت خارج نبود:

 یا باید کشته میشدند که با رحمانیت اسلام سازگار نبود.

یا باید آزاد میشدند که در اینصورت دوباره تجدید قوا میکردند و با جنگ با مسلمانان می آمدند.

یا باید زندانی میشدند که هزینه نگهداری آنان آنقدر زیاد بود که عملا امکان پذیر نبود.

و یا باید به عنوان برده به مسلمانان خدمت میکردند و از این طریق با اسلام آشنا میشدند که بی تردید این وجه، وجه معقولی بود.

 

چهارم: هدف نهایی اسلام از بردگی اسیران جنگی، صرفا امور تربیتی بود تا از این طریق کفار حربی(کفاری که در حال جنگ با مسلمانان بودند) با اسلام و آموزه های آن آشنا شوند بلکه به سمت اسلام متمایل شوند و غالبا اینگونه نیز میشد، شاهد این مطلب آن است که در دین اسلام نسبت به آزاد کردن بردگان سفارش زیادی شده و حتی در مواردی به عنوان کفاره برخی گناهان، آزاد کردن یک برده واجب بود و این نشان از حکم مترقی اسلام است که صرفا جنبه تربیتی دارد نه آزار و اذیت کردن.

 

از اینرو بردگی اسیران به جای کشتن آنان، انسانی ترین فرض ممکن بوده است.

??#محمدمهدی_فریدونی



لیست کل یادداشت های این وبلاگ