سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ شما نزد خداوند، نیکْ کردارترینِ شماست . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 100 شهریور 2 , ساعت 12:21 صبح

شبهه 50

 

مگر ولی فقیه معصوم است که ولایت او مطلقه باشد؟

 

پاسخ:

برخی برای نفی مطلقه بودن ولایت فقیه به عدم معصوم بودن فقیه استدلال کرده اند و گمان کرده اند بین ولایت مطلقه داشتن و معصوم بودن تلازم است و چون فقیه معصوم نیست پس نباید ولایت مطلقه داشته باشد. این نحوه استدلال _ علاوه بر اینکه صرفا یک ادعاست بدون اینکه این تلازم را ثابت کنند_ ناشی از سوء برداشت از معنای مطلقه بودن ولایت است. زیرا ولایت مطلقه فقیه به این معنا نیست که فقیه بدون در نظر گرفتن دستورات خداوند و امامان معصوم، بر اساس سلیقه شخصی و هوای نفس هرطور که بخواهد عمل کند بلکه ولی فقیه مجری احکام الهی است با این توضیح می گوئیم:

 

امام معصوم برای اداره جامعه نیازمند به اختیاراتی از جانب خداوند است که بدون آن اختیارات، تدبیر و اداره جامعه با مشکل مواجهه میشود پس برای اداره جامعه هر اختیاری که لازم باشد خداوند به او می دهد حال که امام معصوم از نظرها غایب است و تشکیل حکومت اسلامی برای او امکان پذیر نیست و این امر به فقیه غیر معصوم واگذار شده است، اگر فقیه اختیارات لازم را برای اداره جامعه نداشته باشد باز هم همان معذور پیش می آید و اداره جامعه با مشکل مواجهه خواهد شد و برای جلوگیری از این مشکلات، باید هر اختیاری که فقیه برای اداره جامعه نیاز دارد به او واگذار شود، پس هر اختیاری که امام معصوم برای اداره جامعه نیاز دارد ولی فقیه غیر معصوم نیز به همه آن ها نیازمند است تا با اجرای احکام الهی جامعه را اداره کند و این چیزی نیست جز ولایت مطلقه فقیه.

 

از اینرو اگر ولایت فقیه را محدود کنیم اساسا اجرای احکام الهی در مواردی امکان پذیر نیست و با عدم اجرای برخی احکام الهی و عدم اختیار داشتن فقیه در برطرف کردن برخی بن بست ها عملا حکومت اسلامی با خطر فروپاشی مواجهه خواهد شد.

مثلا در جوامع امروزی که جمعیت شهرها روز به روز در حال افزایش است و شهرهای بزرگ بخاطر عریض نبودن خیابان ها با مشکل ترافیک و رفت و آمد روبه رو شدن، اگر ولی فقیه اختیار نداشته باشد تا دستور دهد خانه ها و املاک اطراف خیابان را با قیمتی منصفانه خریداری کنند و خیابان را عریض کنند چگونه میتوان این مشکل رفت و آمد و ترافیک جامعه را حل کرد؟

پس چاره ای جز مطلقه بودن ولایت فقیه نیست و مطلقه بودن به معنای این نیست که فقیه هرچه دلش بخواهد میتواند انجام دهد تا گفته شود پس باید معصوم باشد تا ظلمی نکند بلکه به این معناست که برای اداره جامعه و اجرای احکام الهی باید تمام اختیارات معصوم را داشته باشد وگرنه در اداره جامعه با مشکل روبه رو می شود.

 البته ناگفته نماند گرچه ولی فقیه معصوم نیست اما برخورداری از ویژگی هایی همچون عدالت، اسلام شناس، مدیر و مدبر، تقوا، شجاعت و... او را تالی تلو معصوم قرار می دهد و او نزدیک ترین اشخاص به معصوم است و با وجود او کسی حق تشکیل حکومت را ندارد.

 

نتیجه اینکه عدم معصوم بودن فقیه با مطلقه بودن ولایت او منافاتی ندارد، بلکه برای اداره جامعه فقیه باید تمام اختیارات معصوم را داشته باشد تا بتواند جامعه را اداره کند و هر اختیاری که از فقیه سلب شود اداره جامعه را با مشکل مواجهه خواهد کرد.

????#محمدمهدی_فریدونی

eitaa.com/antishobhe313mmf

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم. اصطلاح مطلقه در علم سیاست با مطلقه در باب ولایت فقیه دارای دو معنای متفاوت است و خلط بین این دو معنا با عث این شبهه شده. مطلقه در علم سیاست به معنای مستبد و خودکامه است که مطلقا همه چیز به رای و نظر او بسته است یعنی دیکتاتور و چنین چیزی منفی است و کسی آن را نمی پذیرد.

اما مطلقه در باب ولایت فقیه یک اصطلاح فقهی است و در مقابل مقیده استعمال می شود. برخی ولایت فقیه را مقید به امور حسبیه که شارع راضی به ترک آن نیست می دانند که دائره محدودی دارد مانند قیمومیت افراد بی سرپرست و آمور مربوط به ارث و وصیت و.. ولی در مقابل این نظر نظر دیگری است و آن ولایت مطلقه یعنی فقیه وطلقا حق دخالت دارد و فقط مقید به آن امور محدود نیست بلکه در هر آنچه مشروع است می تواند ولایت داشته باشد از جمله حکومت. بنابرین ولایت مطلقه فقیه یعنی ولایت غیر مقید به آن امور محدود. طبیعتا اختیارات فقیه در دئره شرع است و به شرط عدالت و سایر شرایط....

سید مصطفی موسوی



لیست کل یادداشت های این وبلاگ