سفارش تبلیغ
صبا ویژن
« گفتارها سپرده نزد نگهدار است » و « نهفته‏ها آشکار » ، و « هر نفس بدانچه کرده گرفتار » . و مردم ناقص عقل و بیمار ، جز آن را که خداست نگهدار . پرسنده‏شان مردم آزار و پاسخ دهنده‏شان به تکلف در گفتار . آن که رایى بهتر داند ، بود که خشنودى یا خشمى وى را بگرداند ، و آن که از همه استوارتر است از نیم نگاهى بیازارد یا کلمه‏اى وى را دگرگون دارد » . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 100 شهریور 2 , ساعت 12:8 عصر

شبهه 51

 

پیغمبر جاسوس ها را آزاد میکرد و حتی به آنها هدیه هم میداد چرا شما جاسوس ها را اعدام میکنید؟

 

پاسخ:

 

اول: از نظر فقهای اسلام جاسوسی برای دشمنان اسلام قطعا حرام وگناه بزرگی است و در حرمت و گناه بودن آن تردیدی نیست چرا که آثار بسیار مخربی برای اسلام و جامعه اسلامی دارد.

 

دوم: علاوه بر این کدام عقل سلیمی می پذیرد که گفته شود جاسوسی که به مراکز حساس نفوذ کرده و به واسطه جاسوسی لطمات سنگین و بعضا جبران ناپذیری به کشور وارد کرده بدون هیچ مجازاتی رها شود؟ چگونه ممکن است پیامبر اسلام بر خلاف ضرورت عقلی عمل کند و به جاسوس ها پس از دستگیری هدیه نیز بدهد؟ اگر اینگونه باشد که همه مشرکین و منافقین علیه اسلام جاسوسی میکردند و از پیامبر هدیه دریافت میکردند!!!

 

سوم: در صدر اسلام سیره رسول خدا بر اساس مدارا بوده، چرا که اسلام هنوز استقرار نیافته بود و البته مجازات نکردن فقط منحصر به جاسوس نبوده بلکه رسول خدا از باب تالیف قلوب سران مشرکین و منافقین مدینه و حتی کسانی که در صدد قتل آن حضرت بودند را نیز مجازات نکردند!

شاهد بر این سخن که البته خودش به تنهایی دلیلی کافی و بسیار قوی بر ابطال شبهه مطرح شده می باشد این است که:

بر اساس منابع تاریخی امام علی(ع) و امام حسن(ع) با جاسوس ها به شدت برخورد میکردند و با توجه به لطمه ای که زده بودند آنها را مجازات میکردند همانطور که پس از شهادت امیر المومنین علی(ع) معاویه دو جاسوس را به کوفه و بصر فرستاد که امام حسن(ع) آندو را دستگیر و سپس اعدام کرد و این دلالت دارد که شرایط سیاسی و اجتماعی و‌مسائلی دیگر نیز در حکم جاسوس دخیل هستند و شرایط آنها با شرایط پیامبر(ص) کاملا متفاوت بوده است، و پیداست که حکم اعدام برای جاسوس هست هرچند در زمان پیامبر(ص) موردی با این شرایط رخ نداد یا بنا به مصالحی پیامبر(ص) آن را اجرا نکرد ولی با وجود شرایط امام حسن(ع) آن را اجرا کرد و چه پیامبر و چه امام حسن هر دو معصوم و پیراسته از خطا هستند و رفتارشان مطابق خواست و دستور الهی است.

 

چهارم: اینکه گفته شد پیامبر اسلام(ص) به یک جاسوس هدیه داد که گویا بعد از جاسوسی کردنش این اتفاق افتاده  به هیچ وجه صحیح نیست بلکه هدیه دادن قبل از جاسوسی بوده و ماجرا از این قرار است که زنی از مکه به مدینه پناه آورد و پیامبر رحمت دستور داد لباس و آنچه مورد نیاز اوست به او بدهند و بعدها این زن از شخصی به نام حاطب ابن ابی بلتعه مبلغی را دریافت کرد تاگزارشی را به دست مشرکان مکه برساند ولی قبل از اینکه گزارش او به مشرکان مکه برسد دستگیر شد و لطمه ای به نظام اسلامی پیامبر وارد نشد، پس آنچه در متن شبهه آمده به هیچ وجه درست نیست آنهم در شرایطی که وقتی آن زن از تحویل دادن متن گزارش امتناع کرد علی(ع) او را تهدید کرد که اگر تحویل ندهد گردن او را خواهد زد سپس او نامه را تحویل امیرالمومنین(ع) داد.

 

پنجم: نمیتوان حکم کلی برای همه جاسوس ها در نظر گرفت بلکه جاسوسی مراتبی دارد و بسته به نوع صدمه ای که بر کشور اسلامی وارد کرده است متفاوت خواهد بود، از حبس های کوتاه مدت و جریمه گرفته تا اعدام میتواند متغییر باشد، مثلا ممکن است در موردی جاسوسی به مرتبه محاربه برسد یا در اثر جاسوسی شخصی، افراد بی گناهی کشته شوند که قطعا جرم بسیار سنگینی است و باید اشد مجازات برای آن در نظر گرفته شود.

 

در پایان باید به این نکته توجه داشت که منافع استعمارگران و دست نشانده های آن ها در این است که با تحریف تاریخ و سیره پیامبر(ص) بحث مماشات با جاسوس ها را تئوریزه کنند تا به اهداف مورد نظر خود برسند اما قطعا نظام اسلامی تحت تاثیر تحریف ها قرار نخواهد گرفت و بدون مماشات قاطعانه با کسانی که با جاسوسی امنیت ملی ما را هدف قرار داده اند برخورد خواهد کرد

 

????#محمدمهدی_فریدونی

eitaa.com/antishobhe313mmf



لیست کل یادداشت های این وبلاگ