سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طمع حکمت را از دلهای دانایان می برد . [پیامبر خدا علیه السلام]
 
سه شنبه 100 شهریور 2 , ساعت 12:9 عصر

شبهه 52

 

حالا که درصد مشارکت مردم زیر 50 درصد شده است پس چرا از حکومت کنار نمی کشید تا نظام سیاسی بر طبق خواسته مردم تغییر کند؟

 

پاسخ:

 اول: در نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره بیشترین درصد مشارکت در انتخابات را نسبت به سایر کشورها داشته است و اما انتخابات مجلس یازدهم به خاطر برخی مشکلات از جمله کرونا میزان مشارکت کمتر از 50 درصد شد. اگر مشارکت بالای 50 درصد به معنای مقبولیت نظام هست پس چرا در گذشته که مشارکت حتی در مواردی بالای 80 درصد بود باز هم شما مخالفت میکردید؟!!!

 

دوم: مشارکت در انتخابات دلیل بر مقبولیت نظام سیاسی هست اما عدم مشارکت ملازم با عدم مقبولیت نیست، زیرا عدم مشارکت اعم از عدم مقبولیت است، چراکه برخی به دلیل موانع ای نمی توانند شرکت کنند مثل بیماری، مسافرت، یا به بهانه اینکه بقیه شرکت میکنند و نیازی به ما نیست و یا برخی نامزدها را قبول ندارند نه نظام سیاسی را و گرنه شرکت می‌کردند و برخی نیز به دلیل بی تفاوتی شرکت نمی کنند نه به خاطر اینکه خواهان تغییر نظام سیاسی باشند و به اصطلاح دلیل شما اعم از مدعا است.

 

سوم: مشارکت زیر 50 درصد مردم لطمه‌ای به اصل نظام سیاسی مبتنی بر دموکراسی نمی زند شاهد این مطلب آن است که در خیلی از نظام های سیاسی دیگر کشورهای جهان که مبتنی بر دموکراسی است ده ها سال است که مشارکت مردم کمتر از 50 درصد حتی در مواردی بسیار پایین تر از آن بوده ولی هرگز آن نظام سیاسی تغییر پیدا نکرده است و نمی کند.

 

چهارم: برفرض که بخواهیم نظام سیاسی را تغییر بدهیم در این صورت هزینه های بر جامعه متحمل می شود از جمله: رواج هرج و مرج، مشکلات امنیتی، تجزیه طلبی، بیکاری، خلل در خدمات اجتماعی، بهداشتی، هجوم کشورهای بیگانه به کشور و مشکلاتی از این قبیل ضمن اینکه باز هم نظام سیاسی جدید از دو حالت خارج نیست یا مبتنی بر دیکتاتوری است که تالی فاسدهای آن به مراتب بیشتر است و یا مبتنی بر دموکراسی است که در این صورت باز فرقی با نظام سیاسی قبلی پیدا نکرده است پس تغییر به خاطر مشارکت پایین عملاً یا بیهوده است یا اوضاع را بدتر میکند.

 

پنجم: مشروعیت حکومت اسلامی از طرف خداوند و مقبولیت آن از طرف مردم است از اینرو اگر برفرض که بخاطر برخی مشکلات که از ناحیه دشمنان خارجی و داخلی بوجود آمده است، مقبولیت نظام زیر سوال برود ولی مشروعیت الهی آن زیر سوال نمی رود و همچنان مشروعیت باقی است، بنابراین در این فرض باید مردم را نسبت به مسئولیتی که در قبال آن دارند متوجه کرد تا همچنان به بقا حکومت اسلامی به عنوان یک وظیفه شرعی کمک کنند آنگونه که در تحقق آن نقش داشته اند.

 

در پایان یادآوری می کنیم که مشارکت پایین نه تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه مشکلات را بیشتر نیز می‌کند پس تنها گزینه پیش روی ما، مشارکت حداکثری در انتخابات است تا با اتحاد و همدلی بر مشکلات غلبه کنیم ان شاءالله.

????#محمدمهدی_فریدونی

eitaa.com/antishobhe313mmf



لیست کل یادداشت های این وبلاگ