سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به [دوستی] آن که به تو رغبتی ندارد، رغبت مکن . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 100 شهریور 2 , ساعت 12:12 عصر

شبهه 54

 

چرا تمام امامان از فرزندان امام علی هست؟چرا نسل به نسل این خلافت به ارث رسیده است؟ چرا امامت از نژاد های مختلف و رنگ های مختلف نیست که نخواد این اختلاف ها اتفاق بیفته؟چون در کل همه ی امام ها کلامشون یکی بوده و یک اسلام رو با در نظر گرفتن شرایط زمانی مختلف تبلیغ می‌کردند؟چرا همه باید عرب باشند؟

 

پاسخ:

اول: امام و پیامبر نماینده خدا در روز زمین اند و فقط خداوند حکیم میداند چه کسی شایستگی نمایندگی او را دارد و چه کسی بهتر میتواند این رسالت سنگین را انجام بدهد از اینرو در جواب کسانی که می گفتند چرا وحی به کسانی دیگر نازل نمی شود فرمودند: 

وَإِذَا جَاءَتْهُمْ آیَةٌ قَالُوا لَن نُّؤْمِنَ حَتَّى? نُؤْتَى? مِثْلَ مَا أُوتِیَ رُسُلُ اللَّهِ اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ... 

و چون آیه و معجزه ای به سوی آنان آید، مى  گویند: هرگز ایمان نمى آوریم تا نظیر آنچه به پیامبران خدا داده شده به ما هم داده شود. خدا داناتر است که مقام رسالت را در کجا قرار دهد... سوره انعام آیه 124

پس خداوند در پاسخ می فرماید من آگاه تر به این مسئله هستم و باتوجه به اهمیت این مسئله و خطیر بودن ما انسان ها قدرت ادراک آن را نداریم.

 

دوم: اینکه رسالت از نسلی به نسلی دیگر یا از شخصی به ذریه او منتقل شود مختص به ائمه معصومین(ع) نبوده بلکه این وراثت یکی از سنت های الهی بوده که در میان انبیا قبلی نیز موجود بوده است و اینطور نیست که فقط بخاطر این باشد که فرزند امام یا پیامبر قبلی باشد بلکه شخص خودش نیز این شایستکی را دارد همانطور که قرآن می فرماید: 

إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى? آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ  

ذُرِّیَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

بی تردید خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید 

فرزندانی که برخی از برخی دیگرند، و خدا شنوا و داناست. سوره آل عمران آیه 33 و 34

 

سوم: هر امتی در زمان های گذشته باتوجه به اوضاع اجتماعی، سیاسی و جغرافیایی دارای پیامبر خاص به خودشان بوده اند که این از سر لطفی بود که خداوند به آنها داشت ولی با وجود این لطف خداوند، این مسئله هم نه تنها باعث اتحاد نشد بلکه مورد سوء استفاده برخی قرار گرفته و باعث اختلاف نیز شده است مثل قوم موسی(ع) و عیسی(ع) و اما پیامبر آخر الزمان که برای همه جهانیان مبعوث میشود به ناچار باید از یکی از این اقوام باشد که خداوند او را از اقوام عرب برگزید ولی قومیت هیچگاه موجب برتری و نزدیکی به خداوند نیست بلکه ملاک برتری همان تقواست همانگونه که فرمود: إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ یعنی بی تردید گرامى ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست. سوره حجرات آیه 13

 

بنابراین نه از قوم عرب بودن و نه موروثی بودن هیچکدام دلیل معقولی برای رد بر اهل بیت عصمت و طهارت نمیشود بلکه اینها تنها بهانه ای برای بهانه جویان و معاندین است وگرنه خداوند تبارک و تعالی خود آگاه تر است که رسالت خویش را چگونه و به چه کسانی بدهد.

#محمدمهدی_فریدونی

eitaa.com/antishobhe313mmf



لیست کل یادداشت های این وبلاگ