سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم را روزگارى رسد که در آن از قرآن جز نشاندن نماند و از اسلام جز نام آن . در آن روزگار بناى مسجدهاى آنان از بنیان آبادان است و از رستگارى ویران . ساکنان و سازندگان آن مسجدها بدترین مردم زمینند ، فتنه از آنان خیزد و خطا به آنان درآویزد . آن که از فتنه به کنار ماند بدان بازش گردانند ، و آن که از آن پس افتد به سویش برانند . خداى تعالى فرماید : به خود سوگند ، بر آنان فتنه‏اى بگمارم که بردبار در آن سرگردان ماند و چنین کرده است ، و ما از خدا مى‏خواهیم از لغزش غفلت درگذرد . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 99 دی 9 , ساعت 9:29 عصر

شبهه 8

سوال: چرا من باید از دستورات خدا اطاعت کنم؟ من ترجیح میدهم آزاد باشم و هر آنچه نفسم خواست اطاعت کنم تا از زندگی لذت ببرم؟

جواب:

جواب نقضی: اینگونه نیست که همیشه از نفس اطاعت کنید بلکه ضرورتا در مواردی نفس خود را محدود میکنید، مثل خوردن غذایی که برای بدن شما ضرر دارد و همچنین محدودیت های اجتماعی که خواه ناخواه باید به آن پایبند باشید تا بتوانید زندگی اجتماعی داشته باشید.

 

جواب حلی: هر انسانی از دو بعد تشکیل یافته است که مهمترین بعد وجودی آن، روح و نفس است. و از آنجایی که روح مجرد از ماده برای رسیدن به کمال لایق خود، نیازمند به برنامه هایی متناسب با نیازهای آن است تا با رعایت باید و نبایدهای لازم به آن کمال و سعادت برسد، و به اعتراف اندیشمندان حوزه انسان شناسی انسان موجودی ناشناخته است بنابراین تنها موجودی میتواند نیازهای واقعی او را تشخیص دهد که خود خالق آن بوده و بر ابعاد وجودی آن اشراف دارد و آن کسی نیست جز خداوند تبارک تعالی و انسان عاجز از آن است که اشراف کاملی بر روح مجرد و نیازهای واقعی آن پیدا کند.

از اینرو نه تنها فلسفه بسیاری از احکام بر ما پوشیده است بلکه اساسا انسان توان و ظرفیت فهم  آنها را ندارد و در موارد مختلفی باید تعبدا بپذیرد هر چند این تعبد خود منشا عقلانی دارد، زیرا خود انسان معترف است که به تنهایی عاجز از فهم حقیقت انسان و نیازهای آن است.

 

شبهات بسیاری که به احکام از جمله مباحث حقوق زن توسط فمنیسم ها وارد میشود ناشی از عدم توجه به این حقیقت می باشد.

??#محمدمهدی_فریدونی

@antishobhe313mmf

www.ghalh.parsiblog.com



لیست کل یادداشت های این وبلاگ