سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] تنگ چشمى همه بدیها را فراهم گرداند و مهارى است که به سوى هر بدى کشاند . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 99 دی 24 , ساعت 10:32 عصر

شبهه 22

 

ببخشید‌ میخواستم‌ بپرسم‌ خدایی‌ که به همه ی حالات ما آگاهه‌ چرا فرشته ها رو مامور‌ اعمال‌ ما‌ میکنه؟ مگه‌ خدا خودش نمیدونه؟؟

 

پاسخ:

اول: ثبت اعمال توسط فرشتگان، آثار تربیتی بسیار مهمی دارد، زیرا وقتی انسان متوجه باشد که هم خداوند شاهد اعمال اوست و هم فرشتگان ناظر اعمال او هستند و ریز و درشت، خوب و بد را ثبت میکنند بیشتر حیا خواهد کرد و احتمال دوری کردن از گناه در او بیشتر میشود.

 

دوم: وجه دیگر ثبت اعمال توسط فرشتگان اتمام حجت است، زیرا وقتی علاوه بر خداوند که عالم به همه امور است فرشتگان نیز آن را ثبت کنند و خود انسان هم که خودش به اعمالش واقف است دیگر هیچ عذر و بهانه ای نمی ماند و به نحو کامل و اتم حجت بر او تمام میشود و هرگز فکر انکار نیز به ذهنش خطور نخواهد کرد و میداند که علاوه بر خداوند، فرشتگان نیز اعمال او را ثبت کرده اند و در کنار علم خداوند، نوشتن اعمال توسط فرشتگان نیز وجود دارد و در همین دنیا یقین پیدا میکند که راهی برای انکار وجود نخواهد داشت.

 

سوم: عالم هستی بر اساس یک نظام علی و معلولی است و سنت الهی بر این است که حوادث بر همین نظام علی و معلولی پیش برود و نه اینکه خود خداوند مستقیم همه امور را انجام دهد هرچند تمام علت هایی که در این سلسله قرار دارند تحت تسخیر و اراده الهی هستند.

 

چهارم: نوشتن و ثبت اعمال یکی از وظایف این دو فرشته است اما وظیفه عمده آنها محافظت از انسان در برابر شیاطین و... است از اینرو خداوند در قرآن کریم از این دو فرشته تعبیر به محافظ میکنند و می فرمایند:

وَإِنَّ عَلَیْکُمْ لَحَافِظِینَ  

کِرَامًا کَاتِبِینَ

یَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُون

بی تردید بر شما نگهبانانی گماشته اند

نویسندگانی بزرگوار

که آنچه را انجام مى دهید، مى دانند و ضبط میکنند.

سوره انفطار آیه 10 تا 12

??#محمدمهدی_فریدونی

@antishobhe313mmf

www.ghalh.parsiblog.com



لیست کل یادداشت های این وبلاگ