سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ارزش نعمتها تنها از سنجش با ضدشان شناخته می شود . [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 99 اسفند 1 , ساعت 9:50 عصر

شبهه 35

چطور ممکن است شخصی در کودکی امام شود؟

 

پاسخ:

کسی که امامت شخصی را در کودکی بعید می پندارد، یا شناخت درستی درباره قدرت خداوند ندارد یا هیچ کودکی را شایسته این مقام نمیداند!

 

درباره قدرت خداوند باید گفت: قدرت خداوند نامتناهی و بی نهایت است و هیچ محدودیتی برای آن تصور نمیشود، خداوندی که درخت را به سخن می آورد تا با پیامبرش حضرت موسی(ع) سخن بگوید چگونه نتواند شخصی را در کودکی به مقام امامت برساند؟!

خداوند می فرماید:

"فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِیَ مِن شَاطِئِ الْوَادِ الْأَیْمَنِ فِی الْبُقْعَةِ الْمُبَارَکَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَن یَا مُوسَى? إِنِّی أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ"

چون نزد آن آمد، از جانب راست آن وادی در آن جایگاه مبارک از آن درخت ندا رسید که ای موسی! یقیناً منم خدا پروردگار جهانیان. سوره قصص آیه 30

 

و اما درباره شخصی که در کودکی به امامت برسد باید گفت: محال عقلی نیست که شخصی در کودکی دارای نبوغ و توانایی باشد که خداوند او را به عنوان امام برگزیند همانطور که در میان ائمه(ع) امام جواد (ع) در هفت سالگی، امام هادی(ع) در نه سالگی و حضرت مهدی (عج) در پنج سالگی به امامت رسیدند

این مسئله مختص به برخی از امامان شیعه نبوده همانطور که حضرت عیسی(ع) نیز در کودکی به مقام نبوت رسیدند.

قرآن در اینباره می فرماید:

فَأَشَارَتْ إِلَیْهِ قَالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَن کَانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا 

قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا" سوره مریم آیه 29 و 30

یعنی حضرت مریم به کودک در گهواره اشاره کرد که با او سخن بگوئید آنگاه حضرت عیسی(ع) به سخن آمد که من بنده خدا هستم و خداوند به من کتابی عنایت کرده و مرا به پیامبری مبعوث کرده است.

همچنین درباره حضرت یحیی می فرماید:

"یَا یَحْیَى? خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا"

ای یحیی! کتاب را به قوت و نیرومندی بگیر،و به او در حالی که کودک بود، حکمت دادیم. سوره مریم آیه 12

بنابراین هم خداوند قدرت این را دارد که کودکی را در کودکی به مقام امامت برساند و هم این امر درباره انبیای الهی واقع شده است و هرچند نوعا کودکان در سن بلوغ به رشد لازم میرسند اما با این وجود همواره کودکانی بوده و هستند که در همان سن کودکی دارای نبوغ فوق العاده ای بوده اند.

شاهد این مطلب این است که وقتی امام جواد(ع) در همان سن کودکی به امامت رسید پذیرش آن توسط برخی شیعیان مشکل بود از اینرو جلساتی را تشکیل دادند و امام جواد(ع) را با طرح پرسش های علمی دقیق مورد آزمایش قرار دادند و وقتی با پاسخ های دقیق و متقن امام(ع) مواجهه شدند امامت او را پذیرفتند.

??#محمدمهدی_فریدونی

 

 

https://eitaa.com/antishobhe313mmf/41

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ