سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر هوست را پیروی کنی، کر و کورت می سازد و فرجامت را تباه و تو رانابود می کند . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 100 شهریور 2 , ساعت 12:35 عصر

شبهه 59

 

این همه دعا و زیارت و داستان های تاریخی را چگونه مسلمانان ثبت و ضبط کرده اند؟ مگر آن زمان میشد همه این نوشته ها را بر روی سنگ بنویسند علاوه بر اینکه این همه سنگ را چطور میخواستند حمل و نقل کنند؟!!! پس معلوم هست این ها را مسلمانان بعدا برای فریب عوام از خودشون ساخته اند!

 

پاسخ:

اول: از نحوه سوال کردن پیداست که شما هیچ گونه آشنایی با فرهنگ و تمدن صدر اسلام ندارید.

 

دوم: کاربرد فراوان نام های ابزار آموزشی در قرآن همانند کتاب، قلم، رق و مداد نشان می دهد که اعراب صدر اسلام با این ابزارها آشنا بوده اند.

سوم: بر اساس نقل های معتبر تاریخی برخی از این نوشته افزارها عبارت بودند از: 

1-عُسُب یعنی شاخه‌های پهن و محکم و بی برگ درخت خرما. طبق نقل های معتبر زید بن ثابت یکی از کاتبان پیامبر اکرم (ص) قرآن را با این نوشت افزار نوشته بود.

2_سنگ سفید نازک

 3_تکه های پوست

4_تکه های چرم

5_ پارچه های ابریشمی

6_ صُحُف که همان برگه های خاصی برای نوشتن بودند

7_قرطاس یا همان صحیفه و کاغذ

8چوب های مخصوص

9_دوات و مرکب

 

از همه مهمتر اینکه مسلمانان هرچند با شیوه ساختن کاغذ آشنا نبودند اما از بلاد دیگر کاغذ به وفور وارد می‌شد و اعراب و مسلمانان کاملاً با کاغذ آشنا بودند.

ابن ندیم درباره پیشینه تاریخی کاغذ می گوید نخستین بار مصریان آن را از نی خاصی که در آب می روید ساختند و اولین کسی که آن را به عمل آورد یوسف نبی بود.

درباره کاغذ چینی و چگونگی ورود آن به جهان اسلام نیز نقل های معتبر تاریخی وجود دارد.

 

بنابراین نباید فرهنگ و تمدن صدر اسلام را همچون زندگی انسان های اولیه تصور کرد که فقط بر روی برخی سنگ ها و صخره ها اشکالی را ترسیم می کردند بلکه انواع و اقسام مختلف نوشت افزار در آن زمان موجود بوده و هزاران برابر این آیات و روایات و ادعیه و زیارات را میشد به وسیله آنها ثبت و ضبط کرد.

??#محمدمهدی_فریدونی

eitaa.com/antishobhe313mmf



لیست کل یادداشت های این وبلاگ