سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد، بلا را به او می پیوندد ؛ زیرا خداوند ـ عزّوجلّ ـ، می خواهد او راخالص سازد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 100 شهریور 2 , ساعت 12:37 عصر

شبهه 60

 

چطور متوکل عباسی خواست قبر حضرت سید الشهدا را از بین ببرد ولی گاوها حاضر نشدند آن را شخم بزنند اما اسب که حیوان نجیب و خوش فهمى است و در عالم خودش بیش از گاو متوجه می شود، اما بر جسد و بدن مبارک حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) رفت ولى آن گاوها حتى بر قبر مطهر هم نرفتند و قبر را از بین نبرند؟

 

پاسخ:

 

اول: معجزه به معنای خرق عادت است یعنی امری که خلاف عادت و امور ظاهری اتفاق بیافتد و اگر قرار باشد همیشه خرق عادتی اتفاق بیافتد تبدیل به امری عادی شده که دیگر معجزه نخواهد بود.

 

دوم: معجزه فقط در زمان هایی اتفاق می افتد که وجود آن ضروری و باعث هدایت انسان ها یا برای اتمام حجت باشد.

 

سوم: نباید حادثه عاشورا را با ماجرای متوکل ملعون مقایسه کرد چرا که در روز عاشورا امام حسین(ع) در مقامی است که میخواهد همه هستی اش را برای احیای دین در راه خدا بدهد حتی استخوان هایش را هم در این راه می دهد تا بلکه مسلمانان از خواب غفلت بیدار شوند بنابراین اگر اسب ها بر بدن نازنین او نتازند خلاف آن چیزی خواهد بود که حضرت سید الشهدا میخواستند.

اما در ماجرای متوکل که دستور داد قبر شریف را شخم بزنند، در اینجا دشمن در صدد از بین بردن آثار امام حسین(ع) است که پس از سال های زیادی دشمن گمان میکرد وقت آن رسیده او را برای همیشه محو کند، ولی با این معجزه که گاوها باز ایستادند و قبر شریف را شخم نزدند یکبار دیگر بر همگان ثابت شد که حسین(ع) زنده است و هرگز محو نخواهد شد و مردمانی که خود امام را ندیده بودند و بر اثر تبلیغات سوء دشمنان اهل بیت(ع) معرفتشان به امام به حداقل رسیده بود با این معجزه الهی بیدار شده و به حقیقت و فضیلت امام پی بردند.

 

چهارم: مردم کوفه شناخت کافی از امام(ع) داشتند و به اندازه کافی از او و اهل بیت(ع) معجزه دیده بودند ولی با این وجود اقدام به کشتن امام کردند که در این بستر وجود معجزه ای دیگر از امام کار بیهوده ای بود چون تاثیری در هدایت مردم نداشت بلکه چه بسا نتیجه عکس میداد برخلاف مردم زمان متوکل که خود امام را ندیده بودند و وجود چنین معجزه ای میتوانست تاثیر زیادی در شناخت امام داشته باشد.

 

بنابراین این مسئله ارتباطی به خوش فهمی اسب یا گاو و اموری از این قبیل ندارد بلکه معجزه ای از معجزات الهی بود که شرایط عاشورا اقتضای آن را نداشته چه اسب باشد و چه گاو بر بدن مبارک امام می تاخت ولی در ماجرای متوکل شرایط وجود اینچنین معجزه ای فراهم بود چه اسب باشد و چه گاو هیچکدام قبر شریف را شخم نمیزد.

 

??#محمدمهدی_فریدونی

eitaa.com/antishobhe313mmf



لیست کل یادداشت های این وبلاگ