سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش خود را به نادانی و یقینتان را به شکّ تبدیل نکنید و چون دانستید، عمل کنید و چون یقین کردید، اقدام کنید . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 97 مهر 22 , ساعت 9:33 عصر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

  عن عبدالواحد بن المختار قال: سالت ابا جعفر علیه السلام عن اللعب بالشطرنج فقال:إن المومن لمشغول عن اللعب.

 

عبد الواحد بن مختار می گوید از امام با قر علیه السلام در مورد بازی شطرنج سوال کردم فرمودند: مومن از لهو ولعب روی گردان است.

www.ghalh.parsiblog.com

 


یکشنبه 97 مهر 22 , ساعت 9:31 عصر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

  عن اسماعیل بن ابی زیاد عن ابی عبد الله علیه السلام قال : من ظهرت صحته علی سقمه فیعالج فمات فانا الی الله منه بریء.

 

امام صادق علیه السلام فرمودند کسی که سلامتی اش بر بیماری اش غلبه داشته باشد و معالجه کند، اگر مرد من نزد خداوند از او برائت می جویم. «خصال باب الواحد حدیث 91»

 

www.ghalh.parsiblog.com

 


یکشنبه 97 مهر 22 , ساعت 9:29 عصر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

   عن اسماعیل بن ابی زیاد عن ابی عبدالله علیه السلام عن ابیه عن جده علیهم السلام: قال: قال امیر المومنین علیه السلام: من أراد أن یُکثر خیر بیته، فلیغسل یده قبل الاکل.

 

 امیر المومنین علیه السلام فرمودند کسی که بخواهد خیر خانه اش زیاد شود قبل از غذا خوردن دستانش را بشوید. «خصال باب الواحد حدیث 90»

 

www.ghalh.parsiblog.com

 


یکشنبه 97 مهر 22 , ساعت 9:28 عصر

 

 عن مدرک بن الهزاز قال :قال ابو عبد الله علیه السلام یا مدرک رحم الله عبدا اجتر موده الناس الی نفسه فحدثهم بما یعرفون ترک ما ینکرون. «خصال باب الواحد حدیث89»

مدرک بن هزاز می گوید امام صادق علیه السلام فرمود: « ای مدرک خداوند رحمت کند بنده ای را که موده و محبت ناس(اهل سنت) را به سوی خود جلب کند با آنها با زبان خودشان (به قدر فهمشان) سخن بگوید و آنچه را نمی پسندند( باور ندارند) رها کند.

ظاهرا منظور از «ناس» در این روایت «عامه» اند و این روایت ناظر به نحوه معاشرت با اهل سنت است.

www.ghalh.parsiblog.com

 


یکشنبه 97 مهر 22 , ساعت 9:26 عصر

 

عن نجم(بن حطیم او الغنوی) عن ابی جعفر علیه السلام قال: قال لی یا نجم کُلکم فی الجنه معنا الا أنه ما اقبح بالرجل منکم ان یدخل الجنه، قد هتک ستره و بدت عورته. قال: قلت له:جعلت فداک و إن ذلک لکائن؟ قال: نعم ان لم یحفظ فرجه وبطنه. «خصال باب الواحد حدیث 88»

نجم می گوید امام باقر علیه السلام فرمود : « ای نجم همه شما در بهشت با ماخواهید بود اما چقدر زشت است که یکی از شما داخل بهشت شود در حالی که پرده حیاء او دریده و زشتی ها و عورتش آشکار شده باشد! عرض کردم: فدای شما بشوم آیا چنین اتفاقی خواهد افتاد فرمود: « بله اگر فرج و شکمش را حفظ نکند.»

www.ghalh.parsiblog.com


یکشنبه 97 مهر 22 , ساعت 9:25 عصر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 عن محمد بن عمران عن ابی عبد الله علیه السلام قال یوتی بعبد یوم القیام لیس له حسنه فیقال له اذکر او تذکر هل لک من حسنه قال فیتذکر فیقول : یا رب ما لی من حسنه الا ان فلانا عبدک المومن مر بی فطلبت منه ماء فاعطانی ماء فتوضأت به و صلیت لک قال فیقول الرب تبارک و تعالی قد غفرت لک أدخلوا عبدی الجنه. «خصال باب الواحد حدیث 86»

امام صادق علیه السلام می فرمایند در روز قیامت بنده ای را می آورند که هیچ عمل خیری ندارد. به او گفته می شود یاد کن، به یاد بیاور آیا حسنه ای داری؟ می گوید پروردگارا من هیچ حسنه ای ندارم الا اینکه فلان بنده مومنت بر من گذشت و من از او آب طلب کردم و برای تو نماز خواندم. پروردگار می فرماید تو را آمرزیدم. بنده ام را وارد بهشت کنید.

www.ghalh.parsiblog.com

 


یکشنبه 97 مهر 22 , ساعت 5:27 عصر

   اسحاق بن عمار عن ابی عبد الله علیه السلام قال قلت له :« ما اول ما یتحف به المؤمن؟» قال: یغفر لمن تبع جنازته». (خصال باب الواحد حدیث 85»

اولین هدیه‌ای که به مؤمن- پس از مرگ- داده می‌شود، این است که تشییع کنندگانش مورد آمرزش قرار می‌گیرد


شنبه 97 مهر 21 , ساعت 6:32 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

حسن بْنِ هَارُونَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ یَقُولُ: اَلْغِنَاءُ یُورِثُ اَلنِّفَاقَ وَ یُعْقِبُ اَلْفَقْرَ

خصال باب الواحد حدیث 84

امام صادق علیه السلام فرمودند:غناء و موسیقی نفاق و فقر را در پی دارد.


جمعه 97 مهر 20 , ساعت 10:6 عصر

بسم الله الرّحمن الرّحیم

عَنِ اَلْفُضَیْلِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مِنَ اَلذُّنُوبِ اَلَّتِی لاَ تُغْفَرُ قَوْلُ اَلرَّجُلِ یَا لَیْتَنِی لاَ أُؤَاخَذُ إِلاَّ بِهَذَا

خصال باب الواحد حدیث 83

فضیل از امام باقر(علیه السّلام)نقل مى‌کند که فرمود: از جمله گناهانى که آمرزیده نمى‌شود، این سخن شخص است که بگوید: اى کاش جز به سبب این گناه کیفر داده نشوم.

شرح:

این حرف دلیل بر کوچک شمردن آن گناه یا کوچک شمردن و در نظر نیاوردن سایر گناهان و یا عجب به نفس وخود پسندی است .و همه اینها خود از گناهان کبیره است. ضمن اینکه کوچک شمردن  واهمیت ندادن به گناه یعنی عدم معرفت مقام پروردگار و عدم عبودیت مطلق و  استکبار در برابر خداوند، که سبب رانده شدن شیطان از درگاه پروردگار شد.

 علاوه بر این کوچک شمردن گناه باعث می شود انسان احساس پشیمانی نکند و موفق به توبه واقعی نشود در نتیجه آمرزیده نمی شود.

 www.ghalh.parsiblog.com


سه شنبه 97 مهر 17 , ساعت 9:46 عصر

بسم الله الرّحمن الرّحیم

عَنْ أَبِی حَمْزَةَ اَلثُّمَالِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ: مَا أُحِبُّ أَنَّ لِی بِذُلِّ نَفْسِی حُمْرَ اَلنَّعَمِ وَ مَا تَجَرَّعْتُ جُرْعَةً أَحَبَّ إِلَیَّ مِنْ جُرْعَةِ غَیْظٍ لاَ أُکَافِی بِهَا صَاحِبَهَا. خصال باب الواحد حدیث 81

ابو حمزه ثمالى مى‌گوید:امامسجاد(علیه السّلام)فرمود: دوست ندارم که در برابر خوارى و ذلت نفسم*  شتران سرخ مو داشته باشم و من جرعه‌اى ننوشیدم که برایم دوستداشتنى‌تر باشد از جرعه خشمى که باعث آن خشم را، مجازات نکنم.(کظم غیظ کرده باشم)

معانی احتمالی ذل نفس : وضع مظلومیت / حالت انکسار و فروتنى قلبی / ذلت و خواری

 www.ghalh.parsiblog.com


   1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ